onsdag 8 januari 2014

favorit i repris: catching fire

Det är dags att på riktigt slänga det gamla och kasta in det nya. Fräscha positiva tankar ska storma mitt år. Mitt 2014. Ja, dessa meningar skulle väl egentligen skrivits för en vecka sedan. Men de fungerar ju ganska fint idag med. Och de är minst lika aktuella.

Idag råkade jag visst hamna i filmstaden igen, salong 4. För en "favorit i repris". Hunger Games: Catching Fire (7/1). Första gången ever. Att jag gör ett återbesök alltså. Eller med andra ord, ett biobesök på en film som jag redan sett på bio. Och nog var det fint alltid! Det bästa av allt var nog att vissa sekvenser till och med var bättre den här gången än första. Saker jag inte tänkt på, inte lagt märke till. Sedan är det klart att det andra fanns där med, fanns kvar. Och det var fint. Visserligen saknade jag kanske några detaljer från boken lite mer denna gång. Men inte i någon större utsträckning, det måste sägas. Snacka om film som ger mycket på många plan! Och återbesöket ja. Singel, såklart. Alla stora saker sker i ensamhet. Nej, det lät deprimerande. Riktigt så är det ju inte heller. Min upplevelse av världen är ändock min upplevelse av världen. Men tänka sig, för ett år sedan hade jag aldrig i hela mitt liv gått själv till en biograf. Nu kan jag räkna till mer än sju. And counting, filmåret har verkligen bara börjat! Jag som inte tycker om att göra saker på egen hand, nu har jag funnit guldkornet som låtit kärleken till sådana där ensamma biografbesök blomstra.

I ett sådant här inlägg är det såklart också läge att tacka 2013 för de 25 biobesök som jag fick möjlighet att uppleva då. Lite för få kan jag tycka. Men ack dessa 25. Varav sju bestod i singelbesök. Inventionen singelbio. Ack fint! 25 fantastiska, av skiftande(!) slag: Life of Pi. Les Miserables. Django Unchained. Wreck-it Ralph. Silver Linings Playbook. Oz: the Great and the Powerful. Oblivion. Warm Bodies. Iron Man 3. Star Trek: Into darkness. The Great Gatsby. The Wolverine. Känn ingen sorg. Kick Ass 2. Emperor. Rush. The Butler. Thor: The Dark World. Prisoners. Gravity. Ender's Game. The Counselor. Hunger Games: Catching Fire. Hobbit: the Desolation of Smaug.

MAGI! Jag hoppas jag får uppleva fler sådana stunder under detta kommande år. Många fler magiska filmstunder överlag. Och visst känns det ju lovande att inte mindre än 25 intressanta filmer går upp på biograferna nu. 25 bara under första halvåret. Återstår att se hur och var vi verkligen slutar.

Jag förbehåller mig risken att jag missat räkna upp någon av årets alla fina upplevelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar