tisdag 2 december 2014

två serier nära hjärtat

En av de serier som jag har kärat ner mig i under hösten är The Newsroom. En serie där man får följa en nyhetsredaktion och deras tv-sändningar. Och sådant som sker däremellan. Det är så synd att jag upptäckt den här serien så sent. Så synd att den redan är inne på sin sista säsongen. En säsong som dessutom bara består av sex avsnitt. Den förtjänar stora strålkastare. Och fler avsnitt. Jag gillar så många av karaktärerna, och flera av dem växer under seriens gång. Don och Sloan säger jag bara! Bara för att nämna två. Yes, shit. Det är underbart med en serie som behandlar ett ämne jag är intresserad av. Även om man inte får se supermycket av hur själva tv-sändningen går till. Men ändå. Till skillnad från vidriga sjukhusserier som bara får en att må dåligt. Eller ja, åtminstone om man heter Judith och är rädd för sjukvården. Läkare är ett folk man inte kan lita på. Diagnoser, en gissningslek.

En annan serie som smugit sig upp på min seriehimmel under hösten är Ripper Street. En fantastisk serie på många sätt. Det är otroligt vackert med kostymdramer, vilket gör att mitt intresse fångas redan där. Visserligen känner jag att kostymerna krockar mellan olika tider ibland. Men det gör inte så mycket, för allt är så himla snyggt ändå. Jag har mycket gott att säga om de tre huvudkaraktärerna som sammanstrålar i olika polisfall. Fall som utspelar sig strax efter Jack the Rippers vansinnesdåd. I staden, på platserna, där dåden ägde rum. Även om det här är en kriminalserie som många andra fastnar jag, som egentligen är ganska trött på den genren, ändå hårt. Ibland kan jag nästan känna mig nerslagen av fascination. Visst kan det påminna en hel del om senaste Sherlock-filmatiseringarna (de med Robert Downey Jr), men det tycker jag bara är en fördel. För jag gillar Sherlock.


Japp. Det var det. Kan säga att det är mycket fint soundtrack i de båda serierna. Men det är lite tjurigt, för de finns inte med på Spotify. Frånsett fantastiska intro-musiken då. Den kan du lyssna på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar